4 februari 2008

Tävlande bidrag i skämsgarntävlingen

Följande bidrag har kommit in till min mejl och deltar i tävlingen om värsta skämsgarnet:

Carina har dykt djupt i samlingarna och kommer med tre bidrag som fått de här förklaringarna:
Bidrag 1: Delila i tre olika färger (finns fler nystan än dem på bilden). Riktigt härlig, frasande kvalitet bestående av 70% acryl och 30% perlon.

Bidrag 2: Jumbomohair i härligt 80-tals rödbrun och en snutt gult också. Gratis beskrivning på en trendig tröja på etiketten. 15% mohair och 85% acryl.

Bidrag 3: Vinga från Kooperativa förbundet. Totalt ca 400 g i härlig pastellblå och rosa. 90% acryl 5% ull(!) 5% reyon. Tål maskintvätt!!

KD har bara skickat in ett garn, men för att riktigt känna att hon har akrylskjortan på så har hon lagt ut bilden på sin egen blogg också:
Mitt värsta skämsgarn! I 65% acryl och 35% bomull, färgerna är faktiskt sådär självlysande.


Jenny motiverar sitt mintgröna garn såhär:
Det värsta i min garnbyrå är ett mintgrönt nystan av något som heter Annie Mohair Look och består till största delen av akryl och polyamid. Men det allra värsta är nog att jag någon gång har tyckt att denna läskiga gröna färg (en aning mer grön i verkligheten än på bilden) faktiskt passade ihop med de något mer uthärdliga lila och turkosa nystanen till höger i bild.


Soffy konstaterar krasst:
En liten härva med chockrött syntetgarn med lite silver i. Jag är glad att jag bara äger detta nystan!

Lena och jag har lite olika definition på vad ett skämsgarn är:
Jag hittade inget skämsgarn tycker jag själv, däremot verkar jag ha exakt samma Kermit garn som du!!! Köpte det för dess tokiga gröna färg – men det har ju inte kommit till användning...!

Therese motiverar på följande sätt:
Det här är mitt skämsgarn. Det är grått och det börjar väl inte så illa. Men det är glittrigt också, och glittret sticks. Dessutom är det något slags oidentifierbart akrylgarn som känns läskigt mot huden. Kermit känns trevligt i jämförelse med Glittertaggen!


Uppdatering: Sent omsider kom Bim in med ett bidrag:
Hm, vitt med ljusrosa-ljusblå-beige “pluppar” här och där och till vad? 35%Mohair Kid, 22%Cotton, 21%Acrylic, 12%Polyamid, 10%Rayon… Tradera-fynd? Något upphittat i gammal samling? Ingen susning och susning om till vad? Ja, någon gång måste man ha tänkt sig något för detta garn, men - VAD? Bara namnet - CHIC - får mig nästan att säga - HICK… Ja, man sätter nästan i halsen när man tar i det, kollar på det. Och ja, jag HAR försökt tänka mig något i det rätt snabbt så jag får bort det ur huset… Men, vad göra och till vem?

Gläds åt bidragen medan jag bestämmer mig för en värdig vinnare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va, och hjälp... inte mitt??? hm, det ligger i bloggen dock, kommer i epost också...
Må så gott... värmländskan... kramis, ngn som dock är syk :)

Anonym sa...

Japp... kopierade från bloggen min till epost - hittade den till sist ;) Hoppas den anländer till dig då också... inlagt i min blogg den, hm... 30januari, med länk till dig och allt!
Må så gott... värmländskan... kramis, ngn som måste försöka orka göra sig iordning och ta sig till banken och hem igen, urk... min kropp skriker nej, nej... rösten håller INTE för det nämligen...

Ketutar sa...

Jag hatar mohair... även en bra kvalitet mohair. Jag ärvde min mammas "stash" när hennes händer inte längre klarar av att arbeta, och det finns rejält med mohair i lotten...
Väldigt bra kvalitet, ingen fuskfiber i, men DET ÄR MOHAIR!!! Urkel!

Det enda jag kan tänka mig mohair passar till är amigurumis - dom där söta virkade leksaksdjuren. Jag kan tänka mig att akryl passa bättre... och man kan alltid skicka leksakerna till Latvia eller något, jag tror att barnen bryr sig inte så mycket om plast-känslan, utan kommer att älska sina ulliga nya vänner.
(Speciellt den gula mohairen... jag skulle vilja ha den för att virka påskkycklingar av :-D)

Den grå-silvriga skulle kanske också kunna få mening och liv som gosedjur också... kanske som en bevingad sagodjur som hänger från taket, så att man behöver inte röra vid den.

Det sista garnet i serien, vit med pastelprickar - skulle jag virka till påsk-ägg-korg eller något sådant. Dom kan ju vara hur kitschiga som helst och av helt sjuka material...

Agata sa...

ketutar - Ja, men så är det nog - det som är någons skämsgarn är någon annans favorit. Fast konstfiber har en tendens att öka på skämsfaktorn.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin