29 februari 2008

Vad är det som är så svårt?!

Fredagkväll i agata-stugan.
Jag sitter och tycker lite illa om min internetbank samtidigt som jag försöker betala alla mina räkningar.
Någon bankmänniska där ute?
Förklara för mig som inget förstår - Vad är det som är så svårt med att ha korta ocr-nummer?
Förklara också varför företagen inte kan se till att ha samma ocr-nummer varje gång?

En enkle sak, kan tyckas. Men Nehej. Både många siffror och olika varje gång, vilket gör att det inte går att kopiera en betalning utan att alla triljoner siffror måste skrivas om gång på gång.
Och de gånger jag försökt mig på elektroniska fakturor så har det bara varit ännu krångligare med nya fönster i knasiga format, och en massa klickande och skrivande.

Jag är bra sugen på att gå tillbaka till girobetalning på hederligt papper. Som hämnd.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag använder fortfarande papper! Betalorder i kuvert du vet! Och det går BRA!

Marias stickning och läsning sa...

Håller med, är också irriterad på långa sifferrader. Undrar hur det ska gå när man blir gammal...
Väntar med spänning på en sakkunnigs förklaring. Hoppas förkylningen gett med sig när du skall ut och resa.

Agata sa...

paula - jag förstår dig. Samtidigt så är det en hel del som är smidigare med internbankandet. I synnerhet sedan vi skaffade bredband. Jag kan inte förstå hur vi orkade tidigare.

maria - Ja, jag vågar inte ens tänka på hur det blir. Då får man väl satsa på autogiro.

essko sa...

Föredrar fortfarande papper också! Men har nyligen bestämt mig för att göra ett sista ärligt försök med OCR-träsket istället, en del säger ju att det är sååå smidigt. Håller inte alls med än, men som sagt, ett sista ärligt försök...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin