1 mars 2008

agata + google reader = sant

Jag har gett Google reader en chans. För att kunna hålla koll på alla spännande bloggar utan att behöva ägna en massa tid åt att scanna av dem varje morgon.
Och hittills är jag verkligen jättenöjd, men det är en del saker jag inte förstår. Som när jag vill lägga till en blogg men hamnar på en annan. Exempelvis så dyker Antfarms blogg upp när jag ville lägga till Garntrollet.
Knasigt.
Och varför går en del inte att lägga till? Först trodde jag att det hade att göra med var bloggen finns, men det stämmer inte.
Någon som kan förklara?

4 kommentarer:

lillstrumpa sa...

Den blogg du lägger till måste stödja RSS feeds. Om man t ex har sin blog på blogspot så kan man själv ställa in om den ska stödja RSS, och om hela inlägg eller bara korta intron till inlägg ska feed:as. Man kan även välja att styra om till en annan URL, dvs att när en RSS-läsare accessar bloggen så blir den hänvisad till en annan adress att hämta inlägg från.

Så bara för att en blogg ligger hos t ex blogspot är det inte säkert att den som har bloggen har valt att tillåta RSS-läsning. Varför www.garntrollet.se har valt att omdirigera RSS-läsare till antfarm vet jag inte, men jag får också in antfarm-inlägg om jag lägger till garntrollet.

Trots att det inte alltid går att få in alla bloggar som man skulle vilja tycker jag det är toppen att använda google reader, man kan ju i alla fall kraftigt reducera det antal bloggar man själv måste skanna av :)

Anonym sa...

Här adressen till min bloggsida med RSS feed:

http://blog.garntrollet.se/

Du får då upp bara själva bloggen och inte sidoramarna. det är adressen ovan man kan lägga in :-)

Ha det bra. Här regnar det och blåser och känns mer som höst än vår...

Anna sa...

Tänker på en bild jag har av en bonad. Har inte din mailadress, om du vill ha den kan du väl maila mig till: a.a@bonetmail.com
Inte så mcket Jesus över den men ändå...

Agata sa...

Tack för supporten! Nu förstår jag lite mer!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin