1 mars 2008

Mer Jesuskonst!

En loppisrunda på lunchen resulterade i det här kapet - en vacker, solblekt gammal bonad med det där rello-budskapet som jag samlar på. 10 kronor kostade den!
Sen tror jag att jag kom hem med en påtdocka för 15 kronor, men jag är inte riktigt säker.

Och det är kanske på sin plats att förklara att jag inte är särskilt religiös - trots min samling. Visserligen är jag uppväxt i ett frikyrkligt hem och i en frikyrklig släkt där min barndom kantades av gudstjänster och ideellt engagemang i missionshuset. Men på ett högst vardagligt sätt.
Och något krav på att jag och min bror skulle tro på samma sätt som våra föräldrar har aldrig funnits så jag har aldrig behövt revoltera mot någon dogmatisk tro.
Kanske kan man hitta min fascination för religiösa tavlor och bonader i min bakgrund, kanske inte. Hursomhelst blir jag berörd av de vackra föremålen som en gång i tiden kunde vara det enda som prydde en stugas väggar.
Och jag är inte särskilt intresserad av nyproducerade katolska ljus som går att köpa i varje kitschig bod. Jag vill ha äkta vara, och dit hör den här bonaden. Fin,va!?

Dessutom är det lite roligt att det finns få saker som kan förvirra besökare i vårt hem så mycket som jesustavlorna. Mer än en har nog funderat på om vi tillhör något samfund - utan att våga fråga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin, och vilket fynd! Vi har en tavla i släktens sommarstuga där det står samma sak fast "Herren". Jag håller med dig helt; jag föredrar också äkta vara! Vi verkar har liknande uppväxt, det påverkar säkert att vi blivit lite nostalgiska & förtjusta i sånt här!?

Anonym sa...

Vilket fynd!
Tänk det kvinna som suttit och broderat den vackra bonaden...gullig påtdocka också. Ibland kan man bara inte låta bli att handla!

Anonym sa...

Jättefin, kul att göra såna fynd!

Agata sa...

roligt att se att det finns fler som förstår.
Ja, det här tillhör mina favoritfynd - när jag hittar sånt jag samlar på för inga pengar alls.
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen - det är nog ingen slump. Jag tror att jag delvis har påbörjat mina olika samlingar för att det är just saker som inte så många andra vill ha och då blir sakerna billiga.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin