19 mars 2008

Att sticka iväg

New Yorkresan närmar sig och jag börjar få lite resfeber.
Vad är det då som upptar en NY-novis, tror ni? Dollarraset? Hur vi ska ta oss från flygplatsen till hotellet? Vad ska vi välja bort av allt roligt? Om vårt hotell ligger i ett säkert kvarter?

Nej. Jag grunnar mest på ekvationen flygplan + stickning = hurdå?

Nu har jag några alternativ som jag väljer mellan.
  • Tunt ullgarn och korta, korta strumpstickor. Med dem borde jag kunna sticka en hel laddning baby-sockor under 18 timmars flygning.
  • Trärundsticka och sockgarn för lite större sockor. En chansning indeed, men om jag inte påbörjat stickningen innan så behöver jag inte riva upp. Å andra sidan så kanske en påbörjad stickning inte ser lika terroristaktig ut?
  • Virkskola 1A. Med Hemlisfådda nystan och virknål. Men kommer jag orka sitta och lära mig något helt nytt när jag bara vill koppla av och få ett skönt flow?
  • Inte sticka alls. *aaaargh* Det känns inte som ett acceptabelt alternativ.

5 kommentarer:

Anonym sa...

18 timmar utan stickning är ju otänkbart!

Förmodar du har kollat vilka sorts stickor som är tillåtna; tror att plast o trä är ok, men inte metall. Som om man inte skulle kunna sticka ihjäl nån med plaststickor, vilket är det jag fömodar de är rädda för... Haha...

Åsa sa...

Jag vet inte om det är speciellt strikta regler till just USA men jag har haft både strumpstickor och rundstickor på mina flygningar runt i världen. Till USA åkta jag sist 2004 och då hade jag rundsticka i metall och det var helt ok. Man kan ringa flygbolaget och kolla med dom. Hoppas du får en underbar resa./Åsa

Annika sa...

Jag tycker det låter som ett ypperligt tillfälle att lära sig virka :)

Agata sa...

mingching - Ja men eller hur! Galet otänkbart!

åsa - Jag har hört allehanda olika historier om det fungerar eller inte med stickor. Och det värsta om kan hända är ju att de konfiskerar stickorna i säkerhetskontrollen, och det är ju egentligen inte så farligt. MEN då sitter jag likväl utan stickning och det vill jag ju undvika!

annika - det tror jag säkert att du tycker ;-) Vi får väl se om det är där jag landar. En virknål och ett nystan tar ju inte särskilt stor plats så de får nog följa med hursomhelst.

lillstrumpa sa...

MItt tips är att fråga vid incheckningen om det är OK med de stickor du tänker ta med - så kan du ju iaf packa ner dem i det incheckade bagaget om det inte är OK, så du slipper slänga stickor och repa upp garn vid säkerhetskontrollen.

Trevlig resa! Jag blir så NY-sugen när jag läser om dina resplaner...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin