20 april 2008

Sur på degen

Dagens efterlängtade surdegsbak blev inte riktigt som jag hade tänkt mig resultatet.
Efter att i en vecka följt det tidskrävande receptet och matat med rågmjöl och ljummet vatten i omgångar så var det äntligen dags. Surdegen skulle blandas ihop med ytterligare mjöl och vatten till en "mamma" och därefter till en "chef". Sedan blandades hela degen samman och jäste och knådades om och om igen i en halv evighet.

Och sen jäser inte fanskapet.

Så mina efterlängtade limpor blev kompakta, stenhårda oätliga klumpar.

Hej, Icas bakeoff-baguetter. Kom tillbaka - allt är förlåtet.

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Å vad jobbigt! Imorgon ska jag också sätta en riktig surdeg men nu blev jag ju lite nervös. fast jag har ett knep, det Franska lantbrödet i Nya Annas mat jäser alltid duktigt och smakar väldigt gott och surdegsaktigt fast det är en liten låtsas surdeg. Ett bra bröd att trösta sig med med andra ord. :)

Agata sa...

Kul att du också tycker det, för i vanliga fall är detr just det brödet jag brukar göra. Men den här gången skulle jag göra mig till och baka ett sånt där riktigt, sjudagarsbröd.
Dumt tänkt.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin