15 maj 2008

Tradera-llerallera

Ovanstående koppar kommer ur serien Medicinalväxter från Gustavsberg ritades av Stig Lindberg och tillverkades under åren 1948-1976. Serien användes inom vården, och om jag förstått saken rätt så använde patienterna porslinet med blå dekor och personalen den mned brun dekor.
Jag började spara på den här serien för 15 år sedan, och då var det lätt att komma över gammalt, vackert porslin. Det som är senare producerat har dekoren liggande mer ovanpå och är vitare (och tråkigare), medan det äldre porslinet har en mer vaniljgul ton.
Nu har jag köpt in mina första bruna exemplar för att komplettera de sex blåmönstrade koppar jag redan har.

Gissa om jag blev förvånad när jag började sommarjobba inom psykiatrin några år senare och upptäckte vad patienterna åt på varje dag …

Jag har också kompletterat den ärvda servisen Zarah från Uppsala Ekeby/Gefle med åtta halvstora assietter. Nu har vi närmare 20 av varje slags tallrik (Djupa, stora flata, halvstora assietter och små assietter samt en uppsjö uppläggningsfat, skålar, karotter, kannor och såssnipa) och det är jätteroligt att kunna använda samma slags porslin även de gånger vi varit uppåt 20 personer på fest. Jag kommer fortsätta samla på mig den här serien till de når upp till hylltaket. Serien tillverkades 1952-58 och formgavs av Helmer Ringström som var en aktiv mönsterritare år Gefle porslinsfabrik.

Tänk, den här är inte ens ärvd från min mormor utan från sambons. Och jag blir ändå lika glad av den. Det är något särskilt med vackra saker som det finne en historia bakom. Och vi använder givetvis den här servisen till vardags. Ännu en orsak att köpa på sig fler så ofta man får möjlighet...

5 kommentarer:

Dödergök sa...

Vilka fina koppar, de där har jag inte sett förut. Jag är så svag för porslin, sen när jag har en större yta att bo på (dvs hus)tänker jag släppa porslindjävulen fri på riktigt. :)

Agata sa...

Ja, visst är de härliga. De är ganska ovanliga. Jag hittar oftare tallrikar än kaffeservisen. Men det finns allt från äggkoppar till kaffekannor.

Jag kan inte heller hålla mig borta från fina porslinsfynd, vilket syns i skåpen. Jag har minst sex olika kaffeservisuppsättningar i mina skåp. Och sneglar ändå på fler när jag går på loppis.

Anonym sa...

Det är inget som går upp mot att dricka kaffe ur tunna kaffekoppar- jag avskyr klumpiga muggar!!!

Är det Zarah Leander som fått gett namn åt servisen månntro? Vi hade vår bröllopsfest i ett hus som hon bott i, och snart ska det bli en festival om henne där.

Anonym sa...

Hejsan fån Finland!
Jag sökte information just över den här dekoration! Tackar!

Vill du köpa en fin mugg med detta dekor, det är i bra sick och (jag tror) från året 1968 (det finns nummer 68 på botten. Färgen är benvit.

Anonym sa...

Hejsan hejsan har du tallrikar i zarah uppsala/ekeby? Skulle vilja köpa 4 st issåfall du kan väl kontakta mig på nr 0738030066

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin