8 juli 2008

Ur mina skåp och lådor

I väntan på avfärd kan jag utnyttja tiden och visa upp delar av mina samlingar. Den här gången är det några av mina souvenirer som får se dagens ljus.

Ett uppdrag till mig själv i sommar blir att fundera på varför allt tenderar till att bli samlingar hos mig. Jag kan uppenbarligen inte köpa en grytlapp eller en souvenir eller en tvättpåse eller en jesustavla. Det drar liksom alltid iväg. Undrar vad en terapeut skulle ha att säga om det...

Men det här inlägget skulle handla om mina favoritsouvenirer. Och de är inte lätta att plocka ut.
Men det var med Doris Day som allt började.
Det är ju helt ljuvligt att man på Hornö (Harnö?) tyckte att superstjärnan Doris var ett lämpligt och representativt motiv. Så den lilla trätallriken fick följa med hem.Sen har det rullat på.
Den här björktavlan från Ånn är stor, och består av tre vykort som målats ihop med björkar. Lägg märke till samen till höger. Det vykortet dyker upp på säkert tre-fyra av mina björktavlor som alla representerar olika orter. Det är inte så noga med autenciteten när man tillverkar turistprylar... Men kan man klämma in Doris Day i Hornö så...
Nuförtiden får bilister inte längre se den pampiga Sandöbron eftersom Höga Kustenbrons nya och höga pyloner lockar mer. Men en gång i tiden var det här ett lika stort utflyktsmål utanför Kramfors och jag har flera fina björktavlor med fotograferad bro från olika vinklar. Den invigdes 1943 och ersatte då den allra sista färjetransporten på E4. Under bygget rasade ett brospann och 18 arbetare dog den sista augusti 1939. Den stora olyckan glömdes helt bort eftersom andra världskriget inleddes samma dag.
Mora-souveniren är en favorit endast på grund av den groteska beskärningen av den stackars kullan längst ner till vänster. Haha. Hur tänkte de?
Och det här är också en tidig del i samlingen. Ett mycket plastig, mycket gräslig tavla från Venedig. En liten sladd gör att man kan tända ett gäng små kulörta lyktor bakom plastglaset så att den lilla plastgondolen lyses upp på ett romantiskt (?) sätt.

Kitschigt, gärna svenskt och nästan alltid med ett ortsnamn utskrivet. Så kan man sammanfatta min souvenirsamling.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jamenvisst, de är ju härligat kitschiga!

Anonym sa...

Haha... Den där från Venedig var verkligen käck!

O Kulla-mannen från Mora - HU! Det är säkert han som huggit av halva kullan!

Tomtan sa...

Har någon souvenir från Sandöbron (den gamla) och café 31. Glad att jag kom iväg till den gamla bron, ja den nya är haftig på sitt sätt, men... Ha en bra semester. Din gamla Hemlis Eva

Lena sa...

Fina björktavlor. Jönköpings länsmuseum hade för några år sedan ett utställning med de snedsågade björktavlorna. Jag har i sommar åkte på både Sandöbron och Höga kusten bron, även Mora besöktes. Strax innan Sandöbron besöktes en loppis på en skola där vi köpte Kalle Anka och en rörstrandstallrik för 5 kronor!Hoppas du gör fina fynd i sommar! /Lena

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin