27 augusti 2009

Golvprydnad

Flera av golven i vårt gamla hus behöver bytas ut. I vissa fall finns ett trägolv under som ska tas fram, men i andra fall ligger det bara spånskiva under.
I hallen, till exempel. Som måste ha en praktisk yta som tål slask och elände. Och vi har gått igenom en hel del alternativ som vi nu vrider och vänder på.

* Klinker förutsätter golvvärme = för dyrt och omständligt.
* Trä är vackert, men blir lite för känsligt och bygger för mycket på höjden.
* Laminat är konstgjort och kallt och går fetbort. I synnerhet billiga, klapprande plastvarianter.
* Linoleum är snyggt, men lite för dyrt just nu. Och kanske lite känsligt?
* Plastgolv då? Tja, om det inte låtsas vara något annat. Alla försök att utge sig för att vara trä eller sten eller klinker är så gräsligt fult att jag blir arg. Nu har jag hittat tre varianter från Forbo som är lite kul. Tror jag.

Lite smårandigt, lite blommönstrat. Men kanske lite väl svart?
Virrvarr och köksbänk och stramt 50-tal. Me like. Men blir det bra på ett golv? Finns i ljusgrått också.

Lite 70-tal, lite Marrakech. Fin fäg, men kommer man inte tröttna? Och motsäger inte det här mitt tidigare uttalande om att plast inte ska se ut som sten och mosaik och naturmaterial?
Och kan vi inte lika gärna behålla det mönstrade 70-talsplastgolvet som redan ligger där? Samma lika, på något sätt...

5 kommentarer:

Libby sa...

Välkommen till golvväljarvåndan! Jag velade fram och tillbaka, fram och tillbaka. Det blev ett plastgolv till slut, som faktiskt är jättefint, ser ut som linoleum. Forbo, Novilon Scandinavia.
Sedan hade de ett flammande rött linoleumgolv också, som var jättevackert. En annan gång...

Agata sa...

Tack. Inte det lättaste, men ditt blev ju väldigt bra. Det här är också novilon scandinavia har jag för mig.

Anonym sa...

Varför inte ett svart- o vitrutigt plastgolv? Snyggt i en hall.

alvinea sa...

Vi har lagt in det mittersta golvet som är lite virrvarr, i en liten hall på övervåningen. Vi är supernöjda med resultatet, mjukt och skönt att gå på, och blev väldigt snyggt. Vi föredrog detta mörka framför det ljusa, men allt damm syns på det vill jag påpeka. Och katthår i tussar. Och kattsand... Men golvet är snyggt!

Agata sa...

Anonym - Jo, det är också ett alternativ som vi funderat på. Men jag är lite rädd för att smutsen syns bra på det vita och dammet på det svarta...

alvinea - Kul att höra någon som lagt in det. Jag gillar virrvarrmönstret.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin