30 januari 2010

Bak-madame

I dag skulle det bakas muffins.
Leila har ett recept i sin kokbok A piece of cake som ser smarrigt ut, med morot, valnötter och kryddiga kryddor.

Just for the record vill jag berätta att jag tänkte vara ekonomisk och använda de valnötter som finns kvar sedan jul.
Nu kan jag meddela att 1 valnöt väger 6 gram utan skal. Det krävdes 100 gram enligt receptet.
You do the math och inser snabbt att tålamodslösa jag inte orkade knäcka och pilla fram fler än fem-sex stycken. Tur att det fanns en påse hemma...

Fina muffinsformar hade vi också hemma, och här ser allt fortfarande väldigt lovande ut.

Men jag insåg snabbt att smeten inte alls var till tolv muffinsar utan räckte till tre till.

Och väl i ugnen svämmade de över, trots att jag följde receptets råd om att bara fylla till 2/3. Och fastän de fick stå inne fem extra minuter så blev de inte riktigt färdiga.

Så här såg de ut när de kom ut.
Är det därför man ska ha frosting på - för att dölja de översvämmade översidorna?

5 kommentarer:

annas alster sa...

Jag har också gjort de där. De blev koko, blev aldrig färdiga... Hon kanske har någon superugn som vi saknar?

Agata sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som inte lyckats. Eller är det egentligen bra? Receptet står ju med i en kokbok som sålts i mängder. Där borde det vara korrekt, kan man tycka...

mammagumman sa...

Hahaha. Har ni försökt baka allt som finns i Monika Ahlbergs Rosendahls trädgårdscafekokbok? Det är baske mig inte lätt det heller. Morotskakan och en chokladkaka funkar dock finfint. Lördagshälsning från Anna

Susanne T sa...

Men goda hoppas jag de är....
Trevlig söndag önskar jag dig .
Hälsningar från Susi.

Maria J sa...

Leila använder alltid varmluftsugn och hennes recept är skrivna för varmluftsugn (se sidan 217 i Piece of cake). Därför kan man behöva grädda bakverken längre( alternativt höja värmen lite) om man bakar i vanlig ugn med över/under-värme.

mvh/ Kokboksnörden

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin