21 mars 2010

Det här med språk

Eftersom jag dagligen jobbar med det svenska språket (Nä, jag vet. Det är inte alltid lätt att se när man snavar över mina felstavade ord och krångliga meningsbyggnader, men så är det) så är jag alltid intresserad av ord och synonymer och alternativa lösningar.

TT-språket har en fin liten sida man kan använda sig av när man grubblar, men det är inte alltid en kul lösning. Framförallt blir det knasigt när angloscismerna ska ersättas med svenska ord.

Rätta mig gärna om jag har fel med inte tusan är Windstopper samma sak som Vindtygsjacka. Det skiljer minst 20 år och ganska många modesvängningar emellan. För att inte tala om att materialet inte är det samma.
Jag kommer nog aldrig heller använda ordet Rullskridskor för Inlines. Samma sak där - det är inte samma sak. Rullskridskor åkte man på när det var 80-tal. Inlines därefter. Och T-tröja i stället för T-shirt är ju bara att byta en otymplighet mot en annan. Hellre då tischa, som väl kidsen säger idag...

En skrivlärare på högskolan föreslog en gång att jag skulle ersätta ordet spotlights med strålkastare i en text jag skrivit. Nope, svarade jag. Det är sannerligen inte samma sak.

Så jag letar vidare efter alternativa lösningar som fungerar i skrift.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Om du finns på Facebook, kan jag tipsa om en mycket trevlig grupp som heter "Utrotningshotade ord". Mycket kul o intressant det där med språkfrågor. Tas även upp intressanta sådana i P1-programmet Språket
Ingrid

Agata sa...

Det låter som en grupp för mig! Språket är jag redan en varm anhängare av.

Bim HD sa...

Hm, har - eller hade? en fleecetröja - modell dra-över-huvudet, golfmärke - dock golfar jag icke... Men, en semester i blåsigt väder på Öland kan leda till mycket konstiga inköp... Den fleecetröjan hade windstopper - dvs den var sk fodrad med ett vindtyg - därav namnet windstopper på den... så, jag tycker mer det ordet passar för den biten, inte vindjacka... ... ... Fast, ibland undrar man också - var går gränsen för skaljacka och shoft-shell jacka??? lite skillnad i material - men båda KAN vara skaljackor... ... ...
Må så grankott... ord är kul :)))

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin