23 december 2010

Misslyckat rån

Nå, hur gick det då? Blev det några rullrån efter farmors recept?
Jo, det blev det. Eller ... kanske inte rullrån, men åtminstone kakor på smeten. (Jag använde receptet som heter Rullrånsrecept. Nästa gång testar jag något annat.)

Mitt fina rånjärn från Näfvequarn fick verkligen jobba, men det hjälpte inte. Oavsett temperatur på platta, längd på gräddningen, mängd av smet så såg det ut så här varje gång:

Varje rånförsök fick skrapas ner på en tallrik, och det smälta fettet rann över häll och rånjärn.

Efter ett tiotal försök gav jag upp. För den här gången. Det blev en assiett full med kaksmulor som smakade utmärkt på honungsfil till efterrätt.

Och smeten som var kvar klickade jag ut på bakplåtspapper och gräddade som de var i en 12-15 minuter.  Smakar bra, men några riktiga rullrån blev det ju inte.

3 kommentarer:

Litenlängtan sa...

Oj då... Så synd på rara rån... Vi får nog också vara utan för jag har inte ork nog att försöka tror jag... Vi får se hur tidigt jag vaknar imorgon! God Jul på er!

Tant Grön sa...

Attans. Bättre lycka nästa gång!

Jag hoppas du får en riktigt fin jul!

Garntrollet sa...

Vad trist. Hoppas att de smakade gott i alla fall. När min mamma gjorde rullrån (när jag var barn) blev alltid de första rånen så där, men de brukade bli bättre ju varmare järnet blev.Har du någon rullrånspinne?

God Jul och ett Gott Nytt Pysselår!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin