1 januari 2011

Perspektiv

Årets första dag får jag lite tillfälle att rensa i vårt kombinerade förvaring-, bibliotek- och syrum. Igen. Det finns mycket att gå igenom och försöka samla på rätt ställe. För att få överblick och kontroll över innehållet.
I en låda hittade jag några träpussel från min barndom.

Det väcker vaga minnen till liv, men framför allt plockar jag fram det till mitt livs nykomna kärlek - sonen - som ständigt tar nya steg när det gäller att lära sig ord och språk.

Så här på årets första dag ger pusslet också perspektiv åt tillvaron. Det känns som om det var nyss jag använde det. Men i sanningens namn är det nog 35 år sedan.
Jag har snart bott 20 år i den stad där jag bor nu, en bra bit från min uppväxtstad. Vad hinner inte hända på 20 år? Och hur nyss var det inte som jag flyttade hit?

2011 är också året då jag fyller 40 år. Om ytterligare 20 år - då fyller jag 60 år... Obegripligt. Vad kommer inte hinna hända på de kommande åren? Vem är jag då? Vad kommer jag göra? Vad gör mitt barn om 20 år? Och fram för allt - kommer jag ha hunnit rensa upp i syrummets röra till dess?

3 kommentarer:

Ylva sa...

visst är det härligt med saker från ens barndom, speciellt alla pussel och spel.
Jag har också börjat leta lite i gömmorna och det dyker ständigt upp nya gamla kärlekar.

Agata sa...

Ja, det är jätteroligt! Och mycket fascinerande att man kan öppna en barnbok som inte sett dagens ljus på över 30 år, och ändå känna igen bilderna och få pirr i magen av det. Härligt!

Anonym sa...

Jag hade också ett sånt pussel!

Fast jag har det inte kvar. Skaffar mig istället en massa "nytt" som jag sparar... Jaja. :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin