9 maj 2011

Jag är ju inte någon bokbloggare, men...

Jag kanske inte hinner så mycket annat, men jag har hunnit läsa lite.
Under en ganska lång period, alltså.  

Historikern av Elizabeth Kostova har jag fått låna om två gånger på biblioteket eftersom det var:
1. En megatjock bok.
2. Bitvis ganska halvtrist.
3. Till slut enbart en bestämd idé om att jag skulle läsa ut den. Kosta vad det kosta vill.
Lite Dan Brownaktig historia, men ack så mycket mer omständligt och seg. Jag kunde verkligen inte hålla reda på vilket kloster det handlade om eller vilka av alla antika, pergamentklädda böcker som nämndes. Annars kunde den ha varit mycket mer engagerande, för i botten är det en ganska spännande historia om Drakula och vampyrer och tillbakablickar hit och dit. Men jag kan ärligt säga att det var med ganska begränsat engagemang jag läste ut den. Nu ska biblioteket äntligen få tillbaka den.



Just kids av Patti Smith.
Den nyligen Polarprisbelönade sångerskan och poeten har skrivit en bok om sina ungdomsår i New York. Jag lyssnade på den som ljudbok och det var bra. Dels för att jag kunde öka hastigheten på min Iphone, så det gick fort att läsa den. Av någon anledning får Marika Lagercrantzs uppläsning mig att tappa uppmärksamheten väldigt fort annars. Men också för att jag kan utnyttja den halvtimme per dag det tar mig att åka till och från jobbet. Effektivitet är härligt!

Många namn nämndes och det var kul att kunna koppla ihop gatuadresser med min egen kunskap om New York, men ärligt talat var det inte alltid helt lätt att hänga med bland alla namn på poeter, konstnärer och 70-talpersonligheter som nämndes. Men memoarer är alltid intressanta, och hennes liv tillsammans med fotografen och konstnären Robert Mapplethorpe var spännande att följa.

 


Nu ligger Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson på sängbordet tillsammans med Baby Jane av Sofi Oksanen och väntar på min stillsamma uppmärksamhet. Det kan dröja innan den dyker upp...

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin