10 september 2012

Äppeltider

Det är dags för äppelskörd och i helgen har jag gjort det mesta man kan göra med ett gammalt äppelträd. Jag har plockat äpplen, kärrat bort fallfrukt, beskurit vildvuxna grenar, bakat äppelkaka, gjort äppelchips, har en sats äppeldricka på gång och påbörjat lite äppelmostillverkning.

Så här blev äppelkakan. Det andra kommer jag med all säkerhet återkomma till ...


Klassisk lyxäppelkaka

2 ägg
2,25 dl socker
50 g smör
1,5 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 äpplen
150 g mandelmassa
florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken. Låt det koka upp.
Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten växelvis med den varma mjölkblandningen till en slät smet.
Skala äpplena och riv dom grovt. Rör ner rivet i smeten. Häll smeten i en smord och bröad rund form.
Riv mandelmassan och blanda ner. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 45-50 min.
Sikta över lite florsocker. Servera som den är eller med lite vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås till.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Rivet äpple har jag aldrig testat i äppelkaka. Måste testa! Och det var en väldigt trevlig form på kakan!

Agata sa...

Det var gott, men tog ett tag att få färdiggräddad. Kanske tog jag för mycket äppelrasp i. Bakformen är ett gammal arvegods som jag tycker mycket om.

Blenda sa...

Oj vad gott det lät, det får jag testa!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin