30 oktober 2013

Dags för älg-helg

Jag kommer från en släkt av samlare. Att samla i ladorna och ta rätt på det som går att ta rätt på har präglat de småjordbrukare och arbetare varur jag stammar.


Själv samlar jag ju som bekant på det mesta, men ett ställe som jag gärna fyller på utan att sedan använda är frysen. Åtskilliga är de påsar och lådor med bär och frukt. Somligt är förädlat medan somligt fortfarande är obearbetat.

Rödvinbärssaft - 09, Blåbär 2008 eller Svartvinbärssylt -11 kan det stå på de burkar och påsar som finns i frysboxen.
Mycket i frysen ligger som synes i flera år, för jag näns inte ta fram det. Och det skumma är att det mestadels är det som är snudd på gratis som jag inte kan förmå mig att använda upp. Som om jag tror att röda vinbär och blåbär något år ska ta slut i naturen. Däremot plockar vi stadigt upp och tillagar älgkött i olika former. 
Och nu är det dags för årets leverans av älg. En snäll granne delar med sig av sin leverans och vi behöver göra plats för ungefär 90 kilo älgkött. Det, mina vänner, är väldigt mycket plats.

Så nu står jag här, kvällen före leveransen, och kokar sylt av blåbär och bakar vinbärskaka för att ta med till jobbet. För det ryms ju inte i frysen ...

1 kommentar:

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Bra.Använd! Jag har varit lika och sparat bär i flera år, men nu använder jag.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin