16 juni 2015

Trädgårdsfix

För några veckor sedan tog jag och maken tag i ett efterlängtat projekt - vi flyttade på några sålådor och passade på att skaffa några fler. Nu står de på plats och de flesta har fyllts med innehåll.


Två stora lådor med potatis, en med några stackars tomatplantor och de andra är fyllda med lite annat smått och gott som physallis, morötter och kryddor.
Tomater hade jag aldrig kommit på att skaffa själv eftersom vi saknar växthus och skyddat läge, men när vi fick några plantor av grannen så tänkte jag testa ändå och ställde dit ett gammalt kopplat fönster.
Vi har valt att bara lägga ut markduk och fästa med metallbågar utan något på. Visst är det snyggt med grus, singel och bark, men jag behöver inte fler ställen att rensa ogräs på, och det lär slå rot en del om man täcker med något. Nu räcker det med en snabb borstning om något fastnar i duken.

I bakgrunden syns ett litet miniväxthus som vi skruvade ihop härom helgen av två kopplade fönster som bara stabiliserats upptill. Det ska snart få en gurkplanta som inneboende - om den överlever tills dess.


Där vi förut hade sålådorna blev det två rektangulära jordplättar. Vi tänkte först så jord och göra det enkelt att klippa, men maken vill sätta mer potatis och jag ville ha en plätt med massor av sommarblommor. Så det har vi nu. 


I vanlig ordning har jag börjat avhörda för tidigt och för snabbt så många av mina egna plantor är små och klena och några är det förmodligen redan kört för.



Och hemmet ser ut så här. Ett hundraårigt hus med en fin uppvuxen tomt. Här trivs vi bra!





Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin