26 januari 2013

Nödvändiga sömnadsböcker

Senast jag hälsade på min mamma la jag beslag på de här mycket fina handarbetsböckerna från 30-talet.


Sy och prova för hela familjen, Stickat och virkat samt Hur jag syr och märker mitt linne. Alla tre var förmodligen väldigt nödvändiga för fruar på 30-talet. 

Den fjärde boken, Märkbok, hittade jag på loppis för en femma. Och är det något man aldrig kan få för mycket av så är det märkböcker!

Jag blir mycket gladare av mina gamla instruktionsböcker inom textil än vad jag blir av de nya som jag får, oftast genom mitt arbete.

De gamla innehåller roliga tidstypiska detaljer som ger så mycket mer än bara tips på mönster och tekniker. Jag återkommer med lite mer detaljer från böckernas insidor ...

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin