9 maj 2013

Av två handdukar och lite tid

En liten tjej ska döpas. Jag känner henne inte, men hennes fina mamma är en vän som jag träffar alldeles för sällan.




Jag sydde en klänning till henne av material som fanns hemma:

  • Två gamla handvävda handdukar som blivit lite slitna och därför gick att klippa i utan alltför dåligt samvete. Från loppis, såklart.
  • Vit snedslå som jag ärvt efter min farmor.
  • Några pärlemorknappar, mest troligt från loppis. 

Mönstret är en improviserad mix av en klänning jag hade som liten samt ett klänningsmönster ur en bok. Men jag misstänker att den är för stor i sommar för en ettåring.


Snedslån använde jag i ärmhål och runt huvudhålet, för det hade blivit för klumpigt att vika de hemvävda handuksdelarna två gånger. Dessutom sydde jag fast dem för hand för att få lite flexibilitet i sömmen. Symaskinssöm går ofta för fort och blir lite klumpigt.  

Det var rätt meditativt att sy för hand, vilket jag ser som ett mognadstecken.



4 kommentarer:

Nette sa...

Vilken underbart fin klänning!

Tidy To Be sa...

Vad sött! Något som inte alla andra har, gillas!

Queen of Kammebornia sa...

Vilken ljuvlig klänning!

HomeRiver sa...

Jag har några handdukar som ligger. Men vad ska jag använda dem till? Jag tror att jag har fått en idé ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin