26 augusti 2013

Äpplig saft

Äppelträden dignar av frukt och i helgen började jag så smått att ta tillvara. Det resulterade i några flaskor äppelsaft med kanel och citron. Gott!


Jag gjorde såhär:
Jag plockade tre kilo äpplen och delade mitt itu. Sedan blandade jag dem med 1,5 liter vatten i en stor kastrull tillsammans med 1 kanelstång och 1 citron i bitar.
De fick koka tills de hade mosats sönder. Då silade jag alltihop och blandade med 6 dl socker. Sedan fick det koka upp igen.

Enligt receptet skulle de koka sakta, och det tog nog någon timme innan allt kokats mosigt. Jag petade i en rödbeta också för att få lite spännande färg, men antingen var det för lite eller så blir det inte lika lyckat i kokad saft som i rårörd, för jag tyckte inte det gav så mycket effekt.


Nästa helg ska vi nog ge oss på att göra mängder med äppelmos att ha i frysen, för det älskar sonen. Och när han är glad är jag glad. ;-)

1 kommentar:

Queen of Kammebornia sa...

Men oj så gott det låter, det ska jag prova! Och vilka finfina etiketter! Kram!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin