9 augusti 2013

Bra saker med semester

Fördelen med att vara ledig länge är att man verkligen hinner med vissa saker, som att promenera i strålande sol och baka gofika.

Turkosa maränger, hallongrottor och små choklad-cupcakes, till exempel.

Fast jag ska nog träna på det där med hallongrottor, för de här blev inte särskilt lyckade. Större grop, pappformar och riktigt fast sylt blev råden jag fick när jag visade upp resultatet för vänner. 


Hallongrottor
4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gram smör
1 dl fast hallonsylt.

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda samman de torra ingredienserna. Blanda i det tärnade, rumsvarma smöret och blanda snabbt. Matberedare är ett plus, men jag brukar hälla alla ingredienser i en plastpåse, pressa ur luften och knyta ihop. Då kan man blanda med händerna utan att bli kletig.
Blanda snabbt, smöret ska inte bli alltför varmt.
Låt degen vila i kylskåp ett tag.
Dela i 25-30 bitar och rulla runda kulor. Tryck till för att forma en grop och fyll den med en tesked sylt.
Grädda mitt i ugnen i cirka tio minuter.


När semestern är över stundar nya tider, med ett minimum av kakätning, så det är väl bäst att passa på nu, de sista skälvande dagarna på min sju veckor långa ledighet.

I dag ska jag iväg och hämta hem ett gåband som jag fyndade i en av alla dessa köp/byt/sälj-grupper som finns på Facebook. När oktobermörkret sänker sig brukar min träningsambition också sjunka. Att göra promenader på kvällarna i svarta natten lockar sällan.

Men i höst ska det bli mer promenerande inomhus och mindre bakande. 


1 kommentar:

heidi sa...

tack för tipset om att använda en plastpåse!

hallongrottor är verkligen gott! så tack för receptet:)

du får väl se om du kan hitta en promenadkompis, då kanske det blir lättare att ta sig ut på promenader:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin