3 juni 2015

Godaste kakan

Häromdagen blev jag sugen på en uppochner-kaka med aprikoser. Enkel att laga och väldigt god med den knäckiga toscasmeten mot de lite bittra aprikoshalvorna. Perfekt när det ska komma trevliga fikagäster.


Ingredienser
50 gr smör
0,5 dl brun farin
0,25 dl socker
0,25 dl hackad mandel
1 burk aprikoser 400 gr
Kaksmet: 
2 ägg
1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl varmt vatten
Smält smöret i en rund kakform på ungefär 2 liter. 
Sprid ut farinsocker och mandelhack över det smälta smöret. Häll bort spadet från aprikoserna och låt dem rinna av.
Placera aprikoserna i kakformen med den kupiga sidan nedåt. Blanda smeten och häll sist det varma vattnet över smeten. Häll smeten över aprikoserna.
Grädda 40-45 minuter mitt i ugnen på 175 grader.
Stjälp upp kakan och servera gärna med grädde eller vaniljvisp.

1 kommentar:

Anonym sa...

Länge sedan jag läste din blogg nu men tack vare länk från annan bloggare hittade jag tillbaka hit och det är jag så glad för. Började läsa den dagen du berättar om gamla vykort ( var nog i slutet av augusti tror jag) och blev glatt förvånad när jag ser kortet av Lysvik kyrka..min hemförsamling i ungdomen och kyrkan där jag konfirmerades. Tänka sig 😃 Och de tecknade vykorten minns jag ju absolut men inte ett endaste sparade jag. Lika glad blev jag när jag kom till detta inlägg...mammas upp-o-ner-kaka ! Den hade jag alldeles glömt av. Tänk vad fascinerade vi barn var när den ställdes på bordet...hur kom aprikoserna dit? Tusen tack för recept! Här skall bakas och sen blir det naostalgifika ! 😃 Ha det gott! Gunilla i Värmland

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin