9 juni 2015

Saftigt

Jag har visst gått lite saft-bananas. Det började med en laddning rabarberjordgubbesaft när en påse jordgubbar från i fjol fick förgylla den lite surare rabarbersaften. En saftblandning jag bara kunde drömma om som barn.

Sedan gav jag mig på att koka saft på syrénblommor. Den har precis blivit klar och är förvisso vackert rosaröd, men jag tror att idén är roligare än resultatet. Receptet hittade jag här





Och ute på altanen (åtminstone en fördel med det svala vädret - det går att låta kallrörd saft stå till sig utomhus utan problem) står en hink med rabarbersaft. 
Själv växte jag upp med nästan uteslutande rödavinbärssaft och känner ingen längtan alls efter just den smaken.

Mina barn är som alla andra barn - de vill helst ha BOB blandsaft och inte morsans hemgjorda. Vissa saker ändras aldrig.

1 kommentar:

Heidi sa...

mina föräldrar gjorde hemgjord hallonsaft när jag och mina syskon var små. Den var himmelskt god, och mamma fick gömma undan flaskorna för att vi barn inte skulle dricka upp rubbet så fort det var klart:)

Men visst är BOB blandsaft lagom blaskig när man är barn. Men förhoppningsvis lär dom sig uppskatta hemgjord saft med tiden, för det finns inget bättre:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin