15 december 2004

Jul igen

Julen står för dörren tillsammans med en halv insjö smält snö och blankis. Någon vit jul blir det tydligen inte. Tråkigt.
Våra tidigare ambitioner med att fira jul på hemmaplan har i år lyst med sin frånvaro. Ingen orkar ordna något.
När vi flyttade till huset bestämde vi oss för att "nu ska vi fira jul här". Mysiga Fanny&Alexanderjular med god mat och julpyntat hem. Umgänge, knäcka nötter och spela spel. Tindra med ögonen och dricka glögg.
Två år har vi bjudit hem familjerna och redan första året kom jag till insikt - så jäkla roligt är det inte att ordna julfirande. Jag tillhör inte min mormors självutplånande och uppassande generation. Jag tycker att det är skittrist att ständigt stå i köket. När en måltid klarats av, dukats ut och diskats undan är det hög tid att plocka in nästa. Och när den måltiden klarats av, dukats ut och diskats undan... Ja, sådär fortsätter det.

Så i år åker vi till svärföräldrarna och blir uppassade. Vi nöter ut en generation i taget.

Och alla julklappar utom en är avklarade. Mycket bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

uhu...jag igen då. Lösningen på problemet är knytkalas! mycket lättare och enklare! :-)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin