29 augusti 2006

Jag är obotlig...


Det blev ännu en loppis i helgen. Ett gammalt frireligiöst sommarkollo skulle läggas ner och tio minuter efter utsatt öppettid stod jag där. Med milt motvillig sambo.

Hem kom jag med två kaffeserviser. Ja, inte hela serviserna eftersom de gamla kyrkkopparna nog fanns i ett hundratal av varje. Men tolv vackra gamla kyrkkoppar med monogrammet BK följde med hem. Och sex av en annan sort.

Vid disken, hemma, försökte jag väcka sambons intresse genom att säga "tänk alla små tanter som stått och diskat dem här efter kyrkkaffet..." varpå han replikerar:
"Just, ja. Jag glömmer bort att du inte köper saker - du köper kulturhistoria."

Och han har helt rätt. Jag har tagit som en livsuppgift att ta om hand och bevara gamla saker. Annars är det säkert bara någon som förstör dem, eller slänger.

(BK står givetvis för Betelkapellet, men det vet väl alla...)

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin