18 januari 2008

Hemlis 3

Tredje gången gillt. Jag ger mig på Stickameras Hemlis 3.

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Hittills har jag mest stickat i ullgarner som jag gillar skarpt. Naturmaterial är trevligt. Silke, lin, bomull... Passar mig utmärkt. Ren akryl, effektgarner och annat konstgjort gillar jag inte. Köper gärna garn på loppis och återvänder emellanåt stickade plagg om garnet känns rejält och bra.
Och trots att garnförrådet är enormt så blir jag glad över nya saker som jag får av andra (eftersom jag själv har köpstopp på garn.) Särskilt ynkligt är mitt förråd av sockgarn...

2. Vilka är dina favoritfärger?
Åh. Det är så många. Hellre blandfärger än rena grundfärger. Orange, brunt, olivgrönt, lime, aqua och petrol gillar jag. Men även benvitt, svart, rött, lila, rosa och beige i rätt nyans. Gärna halsbrytande kombinationer som rosa och rött eller turkos och lime.
Äsch, jag är inte knusslig. Jag gillar allt!

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Som sagt - jag gillar det mesta. Men ängsliga färgkombinationer i beige och beige är inte min kopp med te. Och aprikos har väl inte varit snyggt på den här sidan 1986?

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag är inte så kinkig här heller, men vanliga stickor har jag slutat med. Rundstickor använder jag oftast, och jag skulle gärna ha fler såna i trä än den enda 80 cm långa 4-rundsticka jag har. Tänk en fin rundsticka i ebenholtz ... Mmmm.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag lider av svårartad hybris och tror mig om att kunna mycket. Det är bara orken och tålamodet som gör att jag inte ger mig på större projekt än jag gör. (Sen har jag inget stort behov av att slänga mig med mönsternamn, garnsorter eller formgivare. Och det räknas kanske också in som stickkompetens?) Över medel, skulle jag tro.
Fast när det gäller stickning på andra språk är jag ännu på nybörjarstadiet.

6. Dricker du kaffe? Te?
Japp. Dricker det mesta. Gärna kryddiga téer, men även det mesta i kaffeväg.

7. Är du allergisk mot något?
Dumhet.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Jag gillar det mesta och vill gärna lära mig lyssna på annat än jag redan lyssnar på. Vilket är svenskt, visor, jazz, blues, rock... Sätter gärna på Beatles, Winnerbäck, Katie Melua, Sofia Karlsson, The Andrews sisters och Miss Li hemma.
Fast när det handlar om musik där man börjar prata BPM så brukar jag vara ointresserad. Ingen danstechno eller monotona beats, alltså.

9. Favoritgodis?
Finns det något som jag inte gillar...? *tänka, tänka* Nä, jag tror inte det.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Syr, broderar, renoverar hus, väver mattor, målar möbler... Har som ambition att lära mig virka i år.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Hittills har det mest blivit sjalar, pulsvärmare, mössor, bäbiskläder och andra relativt lättstickade saker. Men är bara modellen rätt så kan jag sticka allt.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Inte för stunden. Just nu håller jag på med ett drömprojekt - Lady Eleonore i Noro-garn.
Färöstickning med många färger vill jag också testa, men jag saknar mönster än så länge.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Använder och använder... Det måste ju bli kallt först. Runt handleden har jag 17 centimeter.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Jo, det går fort.

16. Stickar du sockor?
Ja. Fast inte så ofta somjag skulle vilja.

17. Vad har du för fotstorlek?
Storlek 41. De är 27 centimeter långa och 27 centimeter runtom.

18. När fyller du år?
7 mars

19. Stickar du med pärlor?
Har hänt. Kan hända igen.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Deckare. Fakta. Romaner. Jag läser en hel del skönlitteratur. Gärna som ljudböcker. Är med i flera bokcirklar och tvingas därför läsa sånt som andra väljer. Det är nyttigt.

Inga kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin