19 januari 2008

Äntligen loppisfynd!

De senaste helgerna har jag haft med mig mindre loppisvana kompisar på loppistur.
De letade båda efter olika slags möbler, medan mitt sikte som vanligt var som en hagelbössa - Allt tänkbart.
Termosen har fint kitschiga blommor och hel glasbehållare. Söt, va!?
Jag har börjat titta mycket på röda sammetslampskärmar. Det blir ombonat sken av dem och i rätt sammanhang - alltså mitt hem ;-) - passar de utmärkt. Det blir lite budoirkänsla av dem.
En låg fugaskål i klarglas för 15 kronor måste nog klassas dom ett fynd, trots en något använd undersida. Träskålen som anas under två rivjärnstrummor var charmigt sliten och väldigt vacker i sin enkelhet. Annars kan såna träsaker gärna se lite 70-talsblanklackade ut, men den här är nog äldre.
De två trummorna till en mandelkvarn modell större ska få nytt liv som något annat. Förmodligen som lampskärmar i fönstreet, eller som ljuslyktor för värmeljus. Jag ska bara fundera ut den tekniska lösningen först...
Och här är min lilla tyska vän - bakmaskinen som bara kostade 100 kronor. Just nu står en pizzadeg och jäser och vi har testat både vitt bröd och chokladkaka. Det vita brödet blev okej, men receptet innehåller väl mycket socker. Chokladkakan behöver jag inte baka igen... På det hela taget är jag väldigt nöjd med AFK som gör allt bakjobb åt mig.
Det var främst det vackert slitna trähandtaget och den söta lilla knoppen som gjorde att den här tekannan fick följa med hem.
Den här träljusstaken är pampigt stor och jag tror att den får behålla sin betsade bruna färg. Kandet vara 30-tal? Min mamma har en teori om att pojkar fick göra ljusstakar i den här stilen i slöjden på den tiden.Någon som kan bekräfta eller dementera den teorin? Det finns ju ganska många av dem på just loppisar, även om jag aldrig sett den här modellen förut.

Uppdatering - pizzan blev perfekt!

7 kommentarer:

Skatan sa...

Men du har ju verkligen fattat galoppen ;-) Så roligt att läsa!

Fina fynd. Gillar din kanna med handtaget...mycket fin!

Hoppas du får en skön kväll : )

/Skatan

Dödergök sa...

Tekannan knäckte mig. Oj oj vad fin den är.

Anonym sa...

*s*
Du samlar röda lampskärma i plysch? hm, vi satt just igår och diskuterade att den där röda lampskärmen (med frans och tom medaljongplysch!) på lampan i yngsta dotterns rum borde bytas ut till något mer kul... passar inte mot lampfoten heller för den delen ;) Nu ÄR ju yngsta dottern i Haparanda och pluggar, så lampan går på timer, så den sidan av huset inte ska se stendött ut på kvällarna de mörka... Men, vi vill alltså - mista en och du jagar dem, hihihi... Jag vet tom VEM som har sytt den, så dem ÄR hemgjord ;) Liten, röd och naggade god... kanske skulle gå upp och fota och blogga om den ngn dag? ;)
Må så gott... värmländskan... kramis, ngn som anser det trist att man bor på ställe där det ÄR minimalt med loppis... RK finns, inget mer :(

Agata sa...

Tack, tack!

Någon gång ska jag bli bra på att fotografera mina fynd i sin rätta miljö också, och inte bara i en slarvig hög på bordet. Inser att den lilla träskålen verkligen inte ser mycket ut för världen här. Återkommer med det.

fågelflickorna - Ja, visst är det ett vackert handtag på en vacker kanna!

bim - Nja, jag skulle inte säga att jag samlar på dem. För i såna fall måste jag köpa alla jag ser och det har jag inte plats för. Men jag har sakta börjar byta ut alla nya Ikea- och Himla-skärmar för de är så trista. Hellre lite röd plysch!

Susilull sa...

Klart man måste ha sikte på ALLT när man går på loppis, letar man efter något speciellt hittar man oftast ingenting.
Den modellen på ljusstake har jag heller aldrig sett, själv har jag en stor 7-armad och en liten 5-armad. Den stora har min morfars svåger gjort, kan mycket väl vara 30-tal, eller 40-tal. Men jag tror han gjorde den som vuxen.
By the way, jag delar ut utmärkelser till alla jag besöker. Och din blogg är absolut en av alla mina favoriter!

Ha det gott!

Anonym sa...

Jättefina saker! Men jag förstår inte hur du får plats med allt. Har ni jättestort hus?

Anonym sa...

Ok, den tekannan e jag nyfiken på. Vad fick du ge för den? Jag har precis polerat min, kolla in den på min blogg.

www.metrobloggen.se/deesajn

/Deesajn

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin