6 februari 2008

En loppis om dagen håller doktorn borta från Agatas huvud

Det blev en loppistur på lunchen häromdagen.
Länge sen sist. Jag hittade flera olika fina saker.
Två tavlor, en liten gräddsnipa, en stick- och sybok med mönsterarket kvar (!) och en gammal muff.
Varför? Tja, för att den var så fin förstås. Och användbar. Ifall alla vantar skulle komma bort.
Och så kom jag som vanligt hem med lite textila skatter. alla saker på bilden kostade fem kronor styck. Den vita broderade duken har en del hål men i något återbruksverk kan den bli användbar. Pannlapparna blablabla. (Ja, alltså - det är ju såna där jag samlar på så jag orkade inte riktigt upprepa det för fyrtioelfte gången.) Två vackra kökshanddukar. (Nej. Jag behöver inga fler såna.) I botten syns ett slaktat överlakan i linne. Någon har helt sonika klippt det mitt itu där det gamla överlakanet var skarvat på längden och sedan åstadkommit en gardin. SÅ GÖR MAN INTE! Men det kostade bara fem kronor, så det fick följa med hem till Agata där textilier alltid får lite kärlek.
Och några olika spetsar och band.
Alla som vill brodera en sån här duk för fem kronor räcker upp en hand!
Här syns de två tavlorna. Glöm bort korsstygnsmotivet av ... ehh... en stad? Det var den vackra , ovala träramen jag såg. Som varit svartmålad från början. Det ska den bli igen. Och den svarta ramen är ju fantastiskt vacker! Med det amatörmålade motivet "Afton i slädaviken". Det ska jag nog behålla.

3 kommentarer:

Dödergök sa...

Nu funkar det ju så fint, vad bra!
Jag vill också gå på loppis, tjatar kanske med mig vännen Å på Lördag för att se om jag kan göra några fynd. Jag är sugen på pressglasljusstakar, synd att man inte kan bestämma vad som finns inne på loppis...

Agata sa...

Ja, visst är det spännande att aldrig veta vad man kommer hem med! Det är väl därför mina samlingar blir allt vidare - för att jag ständigt hittar nya, fina saker att samla på. Lycka till!

Anonym sa...

Bra fyndat! Och skönt att din sida är normal nu igen! Om du inte har läst "Livets aviga och räta" av Kate Jacobs så rekommenderar jag den som resepocket. En må-bra-bok som passar om man gillar att sticka och ska till N.Y!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin