20 februari 2008

Jag har loppat

I lördags var det loppisbesök igen. Hoprullade på en hylla hittade jag och modern dessa fantastiska trasmattor. Lugnt fem meter långa, smala och tunna . I varierande trasor, men med väl valda kulörer . Och varpen hjälper till och skapar det vackraste rutmönster.
Den brunbeiga var nött på två-tre ställen, men med en rulle bomullsvarp så reder jag mig och lagar hålen lite smidigt.
Det är inte ofta man ser såna här vackra mattor på loppis, och jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men en bild gör dem inte rättvisa. Använd din fantasi!Och en sån här har jag letat efter länge. Det är en sån där som man kan ställa tekannan på och hålla den varm, fast den här är - till skillnad från många andra - vacker.

6 kommentarer:

Dödergök sa...

O'boy vilka mattor! Superfynd! De var vackra båda två men den svarta ropade lite extra på mig.

Agata sa...

Men eller hur! Jag visste att du skulle förstå! Mellan varje trasinslag är det varp inslaget. Jag har ingen aning om vad tekniken kallas, men vackert är det!

Britt-Marie sa...

Så läckra mattor, jag förstår att du bara älskar dem. De är helt fantastiska ett jättegrattis till dig.
Har för mig att jag har sett liknande i Hemslöjdens brevmönster, om du vet vad jag menar.

Grattis igen och vilket härligt hemlispaket du fick. Kul

Kram

Dödergök sa...

Rips är det, glesrips eftersom man ser inslaget, väldigt vackert. Och superroligt att väva, jag har vävt massor med ripsmattor och jag har faktiskt haft turen att fynda två stycken på loppis också, jag ska visa upp dem i bloggen någon gång, tunna tunna med en miljon trådar ungefär. Lycka! :)

Agata sa...

Men vad är det då som avgör att det är rips - brukar det inte vara garninslag då? Det här är hederliga gamla trasor.

Dödergök sa...

Nej det behöver inte alls vara garninslag för att vara rips, förr i tiden slog man in lite vad som helst, trasor, jute, halm mm. Rips är namnet på själva bindningen. Rips är en tuskaftsvariant med varp i olika färger. Genom att slå in ett mellaninslag i form av varptråd och genom att trampa olika bildas mönster.Till de enklaste ripsarna, randigt eller rutgt, räcker det egentligen med två skaft och två trampor.
Om du vill titta på vackra ripsmattor rekomenderar jag boken "Väv i halm" av Ylva Kongbäck. Otroligt vackra mattor!

Oj vad vävsugen jag blev nu efter allt ripsprat, kanske dags att sätta sig och skeda den där gardinvapen som jag har pådragen. :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin