31 mars 2008

How are you, madame?

Jag är hemma igen. Med New Yorkljuden ringande i öronen och galet ont i kroppen.

Jag har banne mig promenerat genom hela New York. Nja... nej... det blev nog bara halva - men det räcker. Hela downtown har betats av i alla riktningar.
Jag har åkt färja, Empirestatebuilding-hiss, rulltrappa, turist-sightseeingbuss och tunnelbana.
Jag har ätit bagel, pizza, donuts och ännu fler bagels.
Jag har handlat. Mycket kostar hälften mot för i Sverige. Fyra garnbutiker har fått besök. Kläder och iPhone har shoppats liksom stickböcker, knappar, garn, kamera och annat.

Och om bara våra resväskor hade kommit hem på samma välbehållna sätt som jag och sambon så skulle ni få se lite uppvisning av fynden.
Nu får ni nöja er med några garnbutiksbilder. Den översta är från Knit på 14:e gatan och den turkosa butiken heter Purl och återfanns på Sullivan street. Sedan hälsade jag även på hos The Point Knitting café och Gotta knit som dessvärre var i flyttartagen samma dag och därför förvarade allting i lådor.Intrycket? Tja... Alla fyra butikerna hade väldigt vackra garner, men de var så mycket mindre än jag hade förväntat mig. Det beror givetvis på att hyrorna för en NY-lokal är astronomiska, men om man som jag lever i en föreställningsvärld där allt är större i USA så blir det en liten besvikelse. En butik som Yll&Tyll innehållet mycket mer än de butiker jag hann besöka i NY.
Priserna var lite lägre än i Sverige, men inte så anmärkningsvärt låga ändå.
Utbudet av stickor och tillbehör var ganska litet men bokpriserna var givetvis bra.

Och inte en enda offentligt stickande person såg jag!

Och så här i efterhand kan jag verkligen fundera på om allt engagemang i flygstickningen var värt tiden. Allt gick genom säkerhetskontrollen och på ditvägen stickade jag en liten Fabel-socka för något litet barn. På hemvägen sov jag hela tiden och stickade inte en maska.

8 kommentarer:

Dödergök sa...

Men hej! Vad kul att du är hemma igen välbehållen och allt. Jag hoppas att era väskor inte är borta för evigt, jag antar att det skulle kännas vansinnigt surt.

Den turkosa butiken ser väldigt inbjudande ut från utsidan iaf. Lite så där som jag föreställer mig mysiga små butiker utomlands.

Marias stickning och läsning sa...

Åh, skulle verkligen vilja åka till NY också. Det är klart att det blir mycket gående, men det är ju så man upplever nya städer. Allt (utom möjligen stickaffärerna) verkar vara big over there.
Det blir kul att höra dig berätta på kommande stickcafé. Hoppas min fot är tillräckligt ok för att jag ska kunna ta mig dit. vi ses!

Anonym sa...

Skönt att du är välbehåller tillbaka in old sweden! Var rätt för att du skulle bli klassad som terrorist med all stick/virk mordvapen *ler* Din Hemlis

Anonym sa...

Välkommen hem igen!
ser fram emot att få se vad du shoppat.

Jes/Vita villa vila sa...

Kul att hitta till din fina blogg! Härligt med NYC. Älskar också den stan ♥

Fina bilder!

Jes

Byian sa...

Hoppas att väskorna kmmer hem snart, men det gör de säkert. Underbart att läsa om din appeläventyr, jg själv funderar över när jag kommer dit... Jag tror att det är min plats i världen.

Anonym sa...

Välkommen hem! Det låter som om du fick många nya intryck! Och så där kan det vara( flygstickningen), att man förbereder sig för mycket. Ser fram emot mer!

Agata sa...

Hej! Och tack för alla välkomsthälsningar. New York var verkligen fantastiskt. Jag rekommenderar alla att ta sig en tur dit. Vi planerar redan ett återbesök...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin