24 augusti 2008

Så mycket fint!

Loppis, ja. Det blev en lång sväng i går, och jag kom hem med en massa vackra saker som jag förmodligen kan leva utan, men nu blev det inte så.En kaffekopp som redan visats upp. Förmodligen porslin från Uppsala Akademiska sjukhus. Tallriken tolkar jag som Westernorrlands läns landsting, med Ångermanlands och Medelpads landskapsvapen i dekoren. Udda, föremål, men jag tycker så mycket om sånt här blått, gammalt vårdporslin.

Glasrföremål. De gamla konserveringsglasen till vänster använder jag till korn och gryn i köket. Flaskan i mitten har en upphöjning i mitten och är således ganska gammal. Tillsammans med den gröna flaskan med patentkork ska de få agera blomvaser, precis som de man kan se i bakgrunden. Den lilla glasflaskan längst fram till höger har en glasskiva i locket och det står Ideal under. Det låter definitivt som en köksförvaring från någon funkisuppsättning. Men jag har aldrig srett någon sån. Någon annan?
En liten skål i det gröna glas som jag sparar på. Serien heter Ring och formgavs av William Stenberg för Gullaskruvs glasbruk i Småland 1933.
En liten familjebild i en vacker träram. De stackars barnen från tidigt 1900-tal var dock vända åt andra hållet, men jag vände tillbaka dem. Så får de förbli tills jag hittar något annat att placera i ramen.
De gröna brickan har jag haft några år, men den blå med småfåglar hittade jag igår. Gammal och charmig, men knappast vacker.
Ett litet metallfat på små knoppfötter ska jag förvara smycken på i badrummet. Metallkannan blir utmärkt till mjölk.

3 kommentarer:

Dödergök sa...

Som sagt, så mycket fint! Porslinet var ju helt fantastiskt, tänk om du kunde hitta några muggar till. Otroligt charmigt vardagsporslin.

Jag ska gå loppisrunda när jag har fått min första lön, jag har en del grejer som jag letar och suktar efter.

Agata sa...

Som vanligt hittade jag allt utom det jag verkligen letar efter - en låg, lång skänk med dörrar. Bra för tv:n ovanpå och garnet inuti.

Anonym sa...

Du har verkligen hittat fina grejer! Nu blev jag sugen...för vi ska faktisk sälja på en loppis nästa lördag och då får jag ju MER plats här hemma ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin