10 mars 2011

Bloggdoktrinen

Alla har vi råkat på de där bloggarna som man kanske gärna vill läsa, men av någon anledning inte orkar ta sig igenom.Ett yrkesliv i närheten av skriven och formgiven text har gjort mig lite känslig, så jag reagerar ofta när text blir svåråtkomlig.
Alla gör ju som de vill, men det här tycker jag man kan tänka på formmässigt i sin blogg om man vill att den ska bli välbesökt och lättläst:

* Vänsterställ texten. Centrerad text är ett otyg som gör raderna svårlästa med konstiga textbrytningar.

* Skriv inte vit text på mörk botten annat än i undantagsfall. Svårläst det också.

* Jag vet att det är kul att göra flådiga banners med många bilder, men själv skippar jag ofta bloggar vars banner är decimeterhög. Jag vill kunna se blogginläggen snabbt, inte skrolla neråt för att se om det skrivits något nytt. Låg banner är ett tips.

* Kanske blir man rik på de där annonserna som var och varannan väljer att ha på sin blogg, men själv blir jag jättestörd av dem. 

* Variera inte teckenstorleken för mycket. Det blir jättejobbigt för ögat att förstå innehållet då.

* Kanske är det lite snobbigt, men jag har ofta bekymmer med felskriven svenska. Vet man med sig att korrekt svenska inte är den starkaste sidan så kanske man kan köra texten genom någon automatisk korrekturläsare som skrivprogrammen ofta erbjuder.


Så. Färdiggnällt.

15 kommentarer:

jojo sa...

Word. Som kidsen säger. Håller med på alla punkter!

jojo sa...

fast jag har iof en lite för hög bild innan inläggen... :)

Lenaslera sa...

Heja, jag håller med. Och känner samma, vissa bloggar klickar jag bara förbi trots att innehållet egentligen kanske är jättebra för att jag inte orkar läsa. Men som Jojohanna också skriver ... har lite för hög bild, (men jag är så glad att jag äntligen fixat en bild så den får vara ;)

Susilull sa...

Intressant inlägg!
Det är precis som du skriver, fast man själv kanske inte är medveten om vad det är som gör att man inte orkar läsa vissa bloggar.

Bra svenska känns viktigt för mej, mitt egna problem är att fatta mej kort, det har jag svårt för!

Anonym sa...

hear hear!

Anonym sa...

jag håller oxå med dig:)

hellre många korta blogginlägg där man utvecklar ett ämne över tid, än ett långt.

jag skulle dessutom vilja tillägga att jag föredrar att läsa blogginlägg med mellanrum mellan olika ämnen...

fast helst många korta blogginlägg...

Lena sa...

Tummen upp!

Iréne JB sa...

Kanske är det lite så.
Reklam stör mej massor. Rörliga bilder också. Och så det där med att ha inläggen i mitten med kolumner på båda sidor med blogglänkar mm.
Sedan har jag väl inte själv den perfekta bloggen. Det där med bannern har jag visserligen själv tänkt på, att jag måste scrolla, men ärligt talat vet jag inte hur man gör om den. Gillar dessutom bilden, men kan kanske beskära den. Kanske ska försöka.

Iréne JB sa...

Oj, vad jag är lättpåverkad. Har redan gjort bannern smalare :) Fast jag råkade visst ändra textfärgen också...

Anonym sa...

Sen det med att lägga in "hihi" och "ler"... Kan inte rå för det, då slutar jag läsa. "morrar"

Tyg och otyg sa...

Jag håller med, på alla punkter. Mest störs jag av dåligt skriven svenska och vit text mot svart bakgrund, övrigt kan jag ha överseende med, men då får alla andra aspekter av bloggen allt vara extra bra för att kompensera...

Anonym sa...

Bra att du gnäller så slipper jag. :D
Det finns ju så många fina bloggar och för att hinna läsa allt jag vill så blir en del lämnade ganska fort, oftast pga det du skriver här.

Cina sa...

Amen!

metamorphosis sa...

Håller med mycket och tar åt mig lite.

Det där med stavning är nämligen inte min starkaste sida, det är jag fullt medveten om, och att gå omvägen via rättstavningsprogram ids jag inte. Trots allt är min blogg tänkt som en skapandeblogg, inte en litterär dito... kanske skulle sätta upp en liten varningslapp i bannern? ;-)

Fröken Fräken sa...

Jag håller med om samtliga punker, kunde inte ha skrivit det bättre! Kan lägga till kursiverade typsnitt som också gör en text svårläst...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin