14 augusti 2011

Ordning måste råda i min kryddlåda

Kommer du ihåg den här fina arkivlådan som jag räddade från slänghetsen på mitt jobb?
 

Den har nu parats med en nyinköpt dymo och en lite nervig agata som är småstressad över att den tio veckor långa ledigheten snart är slut. På måndag börjar jag jobba, och jag kan inte riktigt klura ut hur det ska gå till. Jag har ju massor kvar att göra under ledigheten!

Som att märka alla kryddburkarna. Några hann jag med, och de passade perfekt i de små lådorna.
När jag ändå höll på var det en hel del burkar som fick skatta åt förgängelsen.

Tips från läktaren: Nu är det läge för kräsmagade städfascister att sluta läsa. 

Uppenbarligen använder vi sällan torkad dill, för den hade gått ut 1996. Och en hel del andra burkar hade också passerat sina bästföredatum med råge. Nu är jag inte så dum att jag tror att gamla kryddor omvandlas till knark, eller blir farliga när de blir lite gamla. De får förmodligen mest en lite trist, fadd smak. Men har vi inte använt dillen hittills, så kommer vi nog inte göra det de närmaste åren heller, och den blir ju inte godare...

En ny insikt var att vi endast kan köpa Santa Maria-kryddor i fortsättningen, för de har släta fina lock där dymoremsorna ryms. Men eftersom jag är en über-pysslig typ just nu så slängde jag inte de utgångna burkarna. Nej, nej. De diskas i maskin och så kommer jag HÄLLA ÖVER de kryddor som har otur att bo i feldesignade burkar nu.



När jag tänker efter så är det nog klokt att jag återgår till arbetet, för det här kan ta vilka obehagliga proportioner som helst... Jag kanske har drabbats av en släng feng shui så här på sensommaren?

4 kommentarer:

Iréne JB sa...

Hmm.... kanske skulle ta och läsa bäst före datumen på mina kryddburkar. Fast någon med bäst före 1996 tror jag inte att jag har. Har flyttat för många gånger sedan dess (men har jag slängt kryddburkar då?).
Dina burkar bor iaf mycket snyggare än mina.
PS: Icas egna kryddor har också släta fina lock såg jag när jag tittade på mina burkar.

Myggan sa...

Du är ju alltid så smart! =) Det blir ju jättefint, och ingen kan säga att man inte kan hitta rätt burk.
På mitt jobb är det jag som förordar slängmentaliteten, fast då heter det Lean production. Men jag skyller på att det är det som jag är anställd för, och jag försöker släpa hem så mycket som möjligt ur sopcontainrarna.
/Anna
PS. Jag diskar och sparar också kryddburkar, och ibland kommer de till användning. =)

Kerstin sa...

Helt normal sysselsättning, tycker jag. Man måste också ha kryddburkarna i bokstavsordning, annars kan tiden rubbas. Nä, men annars hittar man dem inte om man har många, och det har jag.

Anonym sa...

När jag städade hos farmor för 3 år sen hittade jag en kryddpåse med "Sven Hedins långpepparkorn". Det fanns ingen datummärkning :-) men jag tänkte att säljer man dem med Sven Hedin som dragplåster kan de inte vara från igår. Har faktiskt aldrig sett långpepparkorn förr. Jag kanske skulle ha tagit med dem till Antikrundan istället för att kasta dem...
/Eva

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin