16 september 2013

Äpplen i små cupcakes

Jag försöker desperat använda upp alla äpplen från våra två dignande äppelträd nu. Det är inte lätt, så jag har bokat in en musteri-träff för att bli av med några kilon. Och så blir det en hel del äppelmos.

De här minicupcakesen gjorde jag häromdagen. De visade sig vara mycket goda!

Äppel-cupcakes med maräng
90 g mjukt smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 äpplen i små kuber (som steks i smör, kanel och socker)

Kanel
Kardemumma

Börja med att steka äppelbitarna i en klick smör och smaksätt med lite kanel, kardemumma och socker efter smak. 

Vispa smör och socker krämigt och tillsätt äggen, ett i taget under fortsatt vispning. 
Blanda de torra ingredienserna och sikta ned i smeten, tillsätt mjölken och blanda till en jämn smet. Rör ned äppelbitarna. 
Fördela smeten i formar. Det räckte till en hel form med minicupcakes för mig.

Marängtopping:
2 äggvitor
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 droppe bittermandelolja
Vispa ihop allt utom bittermandeloljan till smeten är mycket fast. Droppa i oljan och vispa lite till. 
Spritsa snyggt men inte alltför mycket över de fyllda muffinsformarna.
Stoppa in i ugnen på 200 grader (i varmluftsugn) i 16 minuter. Jag satte in en plåt ovanför dem när jag tyckte att marängen började bli lite för brun. Låt svalna.

Å så här såg de ut innan de åkte in i ugnen. Efteråt hann jag inte med ...


1 kommentar:

heidi sa...

mums säger jag bara:)

chutney på äpplen är väldigt gott:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin