26 maj 2017

Jag behövde en lunchpåse ...

Något att bära matlådan i till jobbet. Men de flesta tygkassar jag har (För jag har sytt massor genom åren) är för stora. Lådan skakar runt och trillar kanske uppochner och frukten får krosskador.
Så nu tänkte jag sy en ny. Och länge hade jag spanat på japanese knot bag.

Så nu, på en ledig dag, blev det av.

Tyget är några loppisfyndade bitar i rejäl bomull.


Principen är att det ena handtaget är längre och träs genom det lilla handtaget. Då blir det ett bekvämt handtag att hålla i. Annars är det inget märkvärdigt med det här. 
  • Lägg tyget dubbelt och klipp ut två bitar av varje tyg. 
  • Sy samman handtagen och runt botten.
  • Vräng insidan rät och stoppa in i den andra påsen och nåla ihop. 
  • Sy fast kantbandet på ena sidan och saxa ur lite i kurvorna så blir det lättare att sy fast bandet snyggt på andra sidan.


Rött, prickigt foder och svarta kantband som veks in på insidan.


Så nu ryms en glaslåda med lock från Ikea i påsen. Nästa jag syr ska få bli aningen större så ryms den ännu bättre. Annars är det ju perfekta stickpåsar med den här konstruktionen! Eller för barnen att bära saker till skolan i. 





1 kommentar:

Heidi sa...

Praktisk, smart konstruktion och väldigt söt! 3 rätt av 3 möjliga:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin