Visar inlägg med etikett retro. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett retro. Visa alla inlägg

9 januari 2020

Kors en sån skattgömma


I höstas hittade jag igen en kartong i uthuset. Det ryms väldigt mycket i vårt uthus, och det mesta är rat. Men den här banankartongen innehöll en del av mina gamla blomkrukor och kan sålunda inte klassas som rat. Fast min familj blev onekligen lite förvånade när jag började göra en snabb kalkyl av hur mycket pengar det egentligen handlar om...

Det borde vara ett tecken på att man äger för mycket när en sån här skatt bara kan gömma sig i flera år utan att ens bli saknad. För det här är sannerligen inte de enda gamla blomkrukor jag äger. Många använder jag, men långt ifrån alla.

Nu ska de få en annan förvaring, och kanske rent av plockas fram och användas.


27 maj 2015

Åtråvärda loppisfynd

För ett tag sedan åkte familjen på en skön cykeltur. Av en slump hittade vi en stökig, rätt liten loppis i ett uthus. Bland trista prylar hittade jag en vacker blomkruka från Upsala Ekeby. Modellen heter Ann.  Ett svart, glaserat lergodset stod också och väntade på att få följa med hem. Varje gång jag hittar stora såna brukar jag köpa. De är ju så oändligt mycket vackrare än vanliga lerfat.


I en hög med trista spetsgardiner i nylon och virkade lampslöjor från 80-talet låg det två gardinlängder av det fina tyget Pussel av Ann-Marie Netterblad. Hon formgav tyget på 70-talet för Ikea och det är verkligen fantastiskt. Och priset för alltihop var så lågt så jag vågar inte avslöja det, men det var tvåsiffrigt. :-)



21 juli 2013

Fika på retrovis


I dag besökte vi ett fint litet sommarkafe utanför Sundsvall. Retrofiket ligger vid den anrika badplatsen Fläsian som ligger några kilometer söder om stan. Där har sundsvallsborna roat sig i generationer, så ett trivsamt sommarkafe passar bra.

Att fiket är inrett i finaste 50-talsstil skadar inte heller. Det fanns massor att titta på och givetvis var även porslinet klassiskt. 






17 april 2013

Skåpfynd

Jag håller så sakteliga på att tömma köksskåpen inför renoveringen. Och det är som lilla julafton! Vi har rätt många köksskåp som innehåller många decenniers loppisfynd och presenter.
Idag hittade jag den här lilla traven. Presenter alltihop. Fast för några decennier sedan, innan var och varannan hade förstått grejen med äldre prylar.





Ljusstaken ser ut såhär undertill.



Det grönmönstrade  fatet längst fram är märkt med Denmark och något oläsligt.
Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin