19 mars 2009

Nya knappar till förrådet

Jag gillar knappar, precis som Råddjuret.
Kupan säljer fem för en krona, och jag hittade en hel skål. Ingen av oss orkade räkna, men en av de mer beskäftiga tanterna försökte bestämt förklara för mig att alla knapparna var väldigt fina, och att jag borde betala åtminstone 25 kronor.
En kombination av glädjen över att hitta närmare 100 knappar i fint skick och att kunden före mig envisades med satt försöka pruta på de redan låga priserna gjorde att jag la 50 spänn för alltihop.

Extra prima tygknappar som är både tvätt- och mangelbara är precis vad jag behöver!
Pärlemorknappar, hemgjorda blyknappar, några användbara vita och - hoppsan - två danska tvåöringar följde visst också med.
Pärlemorknappar av varierande utseende. Jag börjar klura på vad de ska användas till, för nu har jag ganska många.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga knappar, tänk att man kan blir så kär i sånt. Men jag har samma beteende ... Jag var i London för några veckor sedan och hittade en fantastisk liten knappbutik, små fina kartonger med knappar på alla väggar. Gubbarna förstådd inte alls att jag bara ville titta så mycket som helst. Jag hade hoppads att DOM skulle förstå, men nix, så jag flydde därifrån efter bara två minuter. Har en bra dag / ela

Stickfantomen sa...

Grattis! Fina fynd du gjort! En del av dem är säkert handgjorda. Att man kan bli helt fängslad, jo visst.

För många år sedan, när min mamma var frisk och rörlig, brukade vi när jag var nere och hälsade på ofta besöka en affär som köpte upp och sålde gamla hem och dödsbo. I en hörna fanns en stor låda - fylld med knappar av alla möjliga sorter. Här hukade vi alltid en bra stund, så till den grad att personalen höll ett extra öga på oss. Vi var alltid ärliga, finns en dygd i det, och betalde noga för alla knappar vi köpte.

Så en dag, trötta på att sitta på huk där i affären, slog vi till och frågade vad de ville ha för hela lådan. – och den blev vår för några hundralappar. Gissa vad påföljande dygn innehöll för sysselsättning.... det räckte inte. Sorteringen fortsatte efter jag rest hem.

Agata sa...

Ååh, det är något särskilt med knappar!

ela - förstår att du flydde. Det skulle jag också gjort i det läget.

Stickfantomen - Vilket kap!

Stickfantomen sa...

Tack Agata, ja det var det minsann.
Glömde visst berätta om att de som hade affären nästan tappade hakan då vi frågade priset.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin